Forum "Willys-Jeep Club Polska" **WILLYS-JEEP CLUB POLSKA** Forum kolekcjonerów zabytkowych alianckich pojazdów militarnych i grup rekonstrukcyjnych z 2 Wojny Światowej
oznaczenia do willysa - Wysłany: Pią 15:41, 12 Sty 2007
Tadik
Gość
Witam!
Chciałbym dowiedzieć się co znaczy żółta okrągła tablica umieszczana na pojazdach. Szukam również oznaczeń jakie byly umieszczane na Willysach przez ! Dywizję Pancerna.
Dwójka na żółtym okręgu na atrapie to tzw. oznaczenie mostowe - tonaż wytrzymałości przeprawy mostowej - tu 2 tony (Willys z pelnym ładunkiem).
Były też tzw. oznaczenia "ułamkowe" - ciężar Willysa i przyczepy.
To ogólne zasady drugowojennych oznaczeń wszystkich alianckich pojazdów wojskowych.
Oznaczeń 1DP jest b. dużo - o które pytasz?
Na zdjęciu powyżej masz : na lewym podszybiu (i na prawym zakolu tylniej burty) tzw. "wiewiórka" (husarskie skrzydło) czyli oznaczenie wszystkich pojazdów 1DP.
Cyfry 93 na czarnym prostokącie to 11 Kompania Sanitarna. Żółty trójkąt na zderzaku - 2 Pułk Dywizji.
PL w białej elipsie - oficjalny wojenny znak wszystkich polskich oddziałów
( wszystkie oznaczenia także z tyłu).
Na masce standartowa gwiazda aliancka - tu w okręgu - z okresu inwzji w Normandii (amerykańskie wojska miały tło wewn. gwiazdy pomarańczowe).
WIELKIE DZIĘKI za wyjaśnienie oznaczenia mostowego!!! Co do oznaczeń to najbardziej interesują mnie znaki 2 pułku pancernego (52) lub Kwatery Głównej 1 DP (40) oraz w którym dokładnie miejscu z tyłu pojazdu były umieszczone a także czy PL był umieszczany na tylnym, lewym zderzaku? Przez dłuższy okres czasu próbowałem coś znaleźć na ten temat w necie i nic, aż w końcu zdecydowałem się zapytać na forum poświęconym mojemu ulubionemu pojazdowi Willysowi MB! Informacje te potrzebuję do budowy plastikowego (niestety nie prawdziwego choć jest to moje marzenie) modelu w skali 1:35 i chciałbym go zrobić ze znakami właśnie 1 DP. Natomiast w przyszłości zamierzam zbudować drugiego Willysa ale z otwartą pokrywą silnika i wszystkim co jest możliwe do otwarcia i również wtedy będę potrzebował jakichś materiałów dotyczących silnika (rysunki, zdjęcia itp) ale to później…
Pozdrawiam
Na masce standartowa gwiazda aliancka - tu w okręgu - z okresu inwzji w Normandii (amerykańskie wojska miały tło wewn. gwiazdy pomarańczowe).
Małe sprostowanie w kwestii wypełniema pól pomiędzy gwiazdą a okręgiem na masce-kolor był żółty i miały to wypełnienie niektóre pojazdy ( głównie Jeepy)
z 1st ID - Pierwszej Dywizji Piechty "Big Red One" lądujące w pierwszym rzucie na "Omaha".
Była to specjalna farba PAINT M5 LIQUID VESICANT DETECTOR zmieniająca kolor w przypadku kontaktu z gazem bojowym ( którego użycia przez Niemców alianci bardzo się obawiali ).
Taką farbą były malowane różne rzeczy-spadochroniarze nanosili na hełmy nieregularne paski,malowali mankiety swoich kurtek i inne patenty,
żołnierze lądujący na plażach oddziałów mieli papierowe brassard-y opaski,które miały takie zadanie jak farba M5,a dodatkowo malowali różne części wyposażenia.
Na byrtyjskich pojazdach podobną farbą ( chodzi o działanie ) malowano na drzwiach ,maskach etc. różne figury -trójkąty,kwadraty,paski .
[link widoczny dla zalogowanych]
Z tym że, numer "rządowy", malowany na bokach maski i na tyle pojazdu, w myśl brytyjskich instrukcji powinien mieć siedem cyfr i zaczynać sie literą M. Według Army Council Instructions (ACI), numer rejestracji pojazdu (vehicle registration number), albo W. D numer pojazdów motorowych armii brytyjskiej. Litera klasyfikacji pojazdu dla jeepów jest to litera: M.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kaktus dnia Pon 20:38, 14 Kwi 2008, w całości zmieniany 2 razy
Manuale O.K. ale U.S. ... Na zbiorczą " encyklopedię malowania pojazdów wszystkich alianckich sił zbrojnych nie natrafiłem i wątpie o jej istnienie. Kazda armia stosowała własne kody, J. D. Panc. brytyjskie, z polskimi akcentami. Najlepsze są archiwalne zdjecia, szkoda że jest ich tak niewiele.
Pociagając OT, odpowiadam na słusznie poruszone kwestie. Otóż nie wiem kiedy zobaczycie, ale jak zobaczycie to... zobaczycie. W tym roku zamierzam otynkować dom i wtedy wszystkie rezerwy finansowe idą w Jeepa. Jak na razie to powoli przybywa, a nie ubywa, zaznaczam jednocześnie że zakupując mojego GPW miałem z oryginału: ramę z zawieszenieniami, tylny most, układ kierowniczy, z kierownicą, do regeneracji i poprawek, grill, błotniki przód. Resztą to poezja "wiejskiego Ikara"
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z centralnej Polski
Rozumiem więc , że brak Ci drogi Kaktusie licznych części. Z czystym sumieniem mogę polecić sklep naszego drogiego Brata
[link widoczny dla zalogowanych]
tam uzupełnisz wszystkie części i na Turek masz szanse zdążyć
Mironie, ze wszystkich Mironów świata najdroższy, sklep znam, gorzej z finansami. Chyba że Lotto dopisze, ale raczej na WMM Turek 2008 zajadę sdkfzpancerwagenopelcorsaB, na 2009 już pewniej odpowiednim pojazdem. Koniec OT.
Zestawienie literowych kodów do numerów ewidencyjnych stosowane w armii brytyjskiej. Litera oznaczająca typ pojazdu plus siedmiocyfrowy numer ewidencyjny. Odpowiednio według typu pojazdu:
A - pojazdy sanitarne,
C- motocykle,
E - pojazdy inżynieryjne,
F - pancerne pojazdy rozpoznawcze kołowe,
H - ciągniki,
L - samochody ciężarowe o ładowności powyżej jednej tony,
M - lekkie pojazdy samochodowe,
P - pojazdy amfibijne,
S - działa samobieżne,
T - czołgi i transportery gąsienicowe,
X - przyczepy i naczepy,
Z - samochody ciężarowe o ładowności poniżej jednej tony.
Wymiary liter i cyfr 8-10 cm wysokości i 3-5 cm szerokości.
Znak mostowy zawsze z prawej strony przodu pojazdu.
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach